søndag 2. oktober 2016

September 2016

Opplevelser: Debutantlesesirkel på Litteratur på Blå. Forfatterstudiet-kveld hos Jonas. Ultimafestivalen, der vi så framføringer av verker av La Monte Young, Beethoven og Maja S. K. Ratkje, samt konserter med Lumen Drones og Terry Riley. Oslo Kulturnatt, der vi var på kostymesalg på Det Norske Teatret og på Sternklang i Ekebergparken (som forsåvidt også var innunder Ultima). Elvelangs i fakkellys, som jeg skulle ønske varte mye lenger enn de tre timene som var satt av til det, i og med at vi bare rakk ned til litt nedenfor Nydalen. Men vi fikk sett konserter, sirkus og kunstinstallasjoner, så det blei en vellykka kveld, altså.


Innkjøp: Jeg kjøpte overraskende lite på kostymesalget til Det Norske Teatret, men fikk med meg strikkegenseren på bildet under til snaue femti kroner. Jeg har også endelig fått kjøpt meg et par ordentige vinterstøvler. Jeg vil helst unngå skinn, noe som ytterligere kompliserer vinterskoinnkjøp (væffal når man, som man jo gjør, bor i Norge der vinteren er som den er), men disse fra Vegetarian Shoes er faktisk så godt som perfekte. Dessuten er de faktisk mye mer komfortable å ha på enn Dr. Martens, pluss at de er lagd i England. Med andre ord er det ingen underbetalte arbeidere som blir utnytta i India og Kambodsja. Dette blir sannsynligvis ikke mitt siste kjøp derfra. Sist, men ikke minst, har jeg omsider kjøpt meg min første kjole fra Manillusion. Jeg har elska den butikken siden jeg flytta til Oslo, men det er ganske dyrt der (i stor grad fordi kjolene faktisk er produsert på forsvarlig vis), så jeg har hittil bare kjøpt strømpebukser og hårfarge der. Det vil si, inntil nå. De hadde nylig et stort salg med opptil 70 % avslag, og jeg blei den lykkelige eier av den rosa kjolen på det nederste bildet. Lyset på bildet blei litt stygt, sånn at det blant annet ser ut som om den er farga i en slags ombre-effekt, men hele kjolen har altså den samme rosafargen som øverst. Sånn ser den forøvrig ut når en profesjonell fotograf får ansvaret for å forevige den.





TV-serie: Jeg har blitt fullstendig hekta på Orphan Black. Nesten alle hovedrollene spilles av den samme skuespilleren, og hun fikk nylig en Emmy for innsatsen, noe som er usedvanlig velfortjent. Altså, det er sjeldent jeg faktisk blir så til de grader imponert over noens skuespillprestasjoner, men Tatiana Maslany er virkelig helt fantastisk. Jeg har nå sett alle fire sesongene som ligger på Netflix, og venter utålmodig på femte og siste sesong som skal komme i 2017. Nå blir oppgaven å finne noe annet å få hekta på.



Spill: Y'know. Gone Home.

Film: Så endelig Jackie Brown som jeg har hatt liggende på DVD ei stund. En kul og underholdende film, men ikke blant Tarantinos beste.



Bok: Fullførte Havaristen av Thomas Bernhard. Ei spesiell og interessant bok jeg er glad for å ha lest. Har nylig begynt på Songfuglen av Jan Roar Leikvoll.

Musikk: Jeg trur ikke det er noe jeg har hørt på som har definert september mer enn noe annet, så jeg benytter anledninga til å poste dette fantastiske verket. P2 spiller klassisk om nettene, og jeg har funnet ut at det omtrent ikke er en mer perfekt måte å avslutte en slitsom dag på, enn å skru på radioen og høre ting som dette rett før man legger seg:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar